top of page

A blog tartalma oktatási célú és nem helyettesíti az orvosi vizsgálatokat csak kiegészítik azokat. Nem minősül orvosi tanácsadásnak, sem a betegségek diagnosztizálásának, kezelésének vagy megelőzésének és nem helyettesíti a háziorvosának vagy kezelőorvosának véleményét. Egészségügyi panaszok esetén haladéktalanul keresse fel kezelőorvosát és tartsa be az utasításait.

Mellrák kockázata?

A mellrák a legfontosabb, dohányzással nem összefüggő rákbetegség a nőknél.

Néhány étrendi faktornak döntő szerepe van a klimaxot követő mellrák kialakulásában. Klinikai vizsgálatok igazolták, hogy magymértékű étkezési rostfogyasztás csökkenti, míg a zsírban gazdag étrendek növelik annak kockázatát. Ugyanakkor tudjuk, hogy a menopauzát követő rákok esetén az ösztrogén áll a háttérben. Miért van ez így?

A rostanyagok nagy koncentrációban csökkentik az ösztrogénszintet Az ösztrogént a máj távolítja el a szervezetből, mégpedig úgy, hogy azt egy glükuronsavval összekapcsolja, és epe formájában a bélbe üríti.

Sajnos a bélben élő káros baktériumok felszabadítják az ösztrogént és így elősegíti annak vérbe történő ismételt felszívódását.

A bélben nagy koncentrációban jelenlévő rostanyagok lelassítják ezt a bontási folyamatot, ezzel csökkentik a vérbe bejutni képes szabad ösztrogén mennyiségét, így a vér ösztrogénszintjét is csökkentik.

Nagy mennyiségű zsír jelenléte a bélben viszont növeli a baktériumok ösztrogén felszabadító képességét, vagyis a felszívásra alkalmas ösztrogén mennyiségét és a vér ösztrogénszintjét.

Ráák ellenes táplálkozás, magas rosttartalmú éltelek fogyasztása!

A mellrák kockázatát úgy csökkenthetjük a legjobban, ha magas rosttartalmú és zsírban szegény (nagyrészt vegetáriánus) étrenden élünk és az élőjoghurthoz hasonló fermentált tejtermékeket fogyasztunk. Az élőjoghurtban jelenlévő „jó” baktériumok átveszik az ösztrogént támadó károsak helyét. A végeredmény az lesz, hogy kevesebb ösztrogén-glükuron kötés hasad, nő az ösztrogén kiválasztás és csökken a vér ösztrogénszintje. Hasonló hatásra számíthatunk prebiotikumok alkalmazása esetén, melyek növelik a hasznos baktériumok számát a belekben. Kísérleti adatok támasztják alá, hogy a prebiotikumok valóban csökkentik a mellrák kockázatát. Ha valaki nem szereti a joghurtot, akkor ott a prebiotikus termékek valószínűleg hatásosabbak.

Egyes rostanyagok a többinél több ösztrogént kötnek meg. A legjobb eredményeket búzából származó rostokkal érték el, melyek jelentős mértékben csökkentették a vér ösztrogénszintjét. A zab és más gabonafélék csak minimális hatást mutattak.

A mellrák ellen növényekkel, paradicsom, brokkoli, szója

További, a táplálékok segítségével létrehozott védelem érhető el a mellrákkal szemben szójatermékek megfelelő mértékben történő fogyasztása révén. A szójában fellelhető vegyületek blokkolják a mellben lévő ösztrogén receptorokat, ami az egyik fő oka annak, hogy a nagymennyiségű szóját tartalmazó étrend kapcsolatban áll a mellrák jóval ritkább előfordulásával.

A brokkoliban megtalálható kéntartalmú vegyületek elősegítik az ösztrogén metabolizmusát, így szintén védő hatásúnak tekinthetők.

Ha a rákot már diagnosztizálták, akkor érdemes fontolóra venni a melatonin, az un. „sötét hormon” rákellenes kiegészítőként történő alkalmazását. Ez a vegyület (mely bárhol kapható az USA-ban, ám az Egyesült Királyságban és Európában forgalmazása korlátozott) egy kitűnő altatószer. Ezen kívül kiderítették róla, hogy megállítja a mellrák sejtjeinek fejlődését, pozitív hatást gyakorol a már kialakult rákra és más sejtburjánzásos betegségekre. A melatonin talán magyarázatot ad arra, hogy miért kétszer nagyobb a mellrák kockázata a légiutaskísérőknél az átlagosnál. Minden egyes úttal nő az ionizáló sugaraknak való kitettség (egy London – New York táv = négy teljes teströntgen). Az időzónák folyamatos váltakozása pedig felborítja az alvás ritmusát, s így akadályozza a melatonin megszokott időközönként történő kibocsátását. A repülőgépen dolgozó és az azzal gyakran utazó hölgyeknek antioxidánsokat kellene szedniük, és jó lenne fontolóra venniük a melatonin szedését nem csak az időeltolódásból adódó kellemetlenségek megszüntetése, hanem a mellrák kockázatának csökkentése érdekében is.

A likopin (ugyanúgy mint a prosztatarák esetében) itt is kifejezetten ajánlott. Alternatív megoldásként fordulhatunk a luteinhez vagy a Q10-hez. A szeléntartalmú táplálék-kiegészítők szintén melegen ajánlottak. Egy kiváló tanulmány során napi 200μg szelén (szelénre dúsított élesztő formájában) mintegy 50%-kal csökkentette a mellrák előfordulását!

Forrás Prof. Paul Clayton

Tik-Tok

Nézze meg rövid, szórakoztató és  rendkívül hasznos ismeret-terjesztő videóinkat a Tik-Tok csatornánkon!

Online shopping
  • TikTok
Kiemelt közlések
Keressen minket
  • Facebook Basic Square
  • TikTok
  • Videótár
bottom of page