top of page

A blog tartalma oktatási célú és nem helyettesíti az orvosi vizsgálatokat csak kiegészítik azokat. Nem minősül orvosi tanácsadásnak, sem a betegségek diagnosztizálásának, kezelésének vagy megelőzésének és nem helyettesíti a háziorvosának vagy kezelőorvosának véleményét. Egészségügyi panaszok esetén haladéktalanul keresse fel kezelőorvosát és tartsa be az utasításait.

A D-vitamin különlegességei, adagolása

A D-vitamin pótlása kicsit olyan, mint a magyar foci, szinte mindenki ért hozzá. Persze senkit sem szeretnék megbántani, de van itt pár kérdés, amit tudományos alapossággal jó ha tisztázunk.

  • Kell-e mérni a D-vitamin-vérszintjét rutinszerűen?

  • Ha megméretjük, van-e normális értéke a vérben és mi a jelentősége?

  • Mitől függ, hogy Önnek mennyi D-vitaminra van szüksége?

  • Lehet-e túladagolni a D-vitamint?

  • Hogyan lehet kiszámolni, hogy Önnek pontosan, személyre szabottan mennyi D-vitaminra van szüksége?

A kérdésekből jól látszik, hogyha nem elégszünk meg azzal, hogy a hasunkra csapunk és kijelentjük, hogy mindenkinek szednie kell napi 4.000 NE, 6.000 NE vagy akár olvastam én már bődületesen nagyobb mennyiséget is, és a dolgok mélyére nézünk, akkor valóban sokat tehetünk az egészségünk megőrzéséért.


Ehhez először is jó tudni, hogy a D-vitamin, nem vitamin!

Orvostörténeti okból nevezzük csak vitaminnak, pedig ez egy nagyon fontos hormon. A story visszanyúlik az 1910-es évekre, amikorra is a tudomány eljutott odáig, hogy a tápláléknak az energiát adó tápanyagokon, az ásványi sókon és a vízen kívül más fontos anyagokat is kell tartalmaznia. Ezeket az anyagokat Kazimierz Funk lengyel biokémikus nevezte el vitaminoknak 1912-ben. Ezek után ABC-szerűen kezdték el kiosztani a tudósok az ilyen furcsa, újszerű anyagok neveit. Mígnem a csukamájolajban találtak egy anyagot, mely hatásos volt az angolkór, a fiatalkorban jelentkező csontlágyulások, csonttorzulások ellen. Meg is kapta a sorban következő D-vitamin nevet.


Anélkül, hogy belebonyolódnánk a D-vitamin anyagcseréjébe, fontos, hogy ezt a vitamint természetes módon csak a napfényből tudjuk felvenni. A bőr D-­vitamin-­képző kapacitása hatalmas. Nyáron, fürdőruhában napozáskor a bőr enyhe pirulását okozó napsugárzás hatására akár 10.000–20.000 NE is tud képződni. Magyarországon márciustól októberig naponta a 10-15 óra közötti 15 perces, az arcot és a fedetlen végtagokat érintő direkt napsugárzás is már elegendő a szükséges mennyiségű D-vitamin-képzéshez.

.

A táplálékok D-vitamin-tartalma minimális, ezért a D-vitamin pótlása sosem táplálkozási kérdés!


A D-vitamin több lépésben aktiválódik a bőrben képződő előanyagból. Előbb a máj, majd a vese és bizonyos szövetek hozzák létre a hatásos végterméket.

A vesében aktiválódó D-vitamin a csontjaink és fogaink egészségének megőrzésében segít, hiszen nélküle szervezetünk nem lenne képes a kalcium feldolgozására.

A szövetekben, főképp az emlőben, immunsejtekben és az erek, a vastagbél simaizomszöveteiben aktiválódott hormon pedig számos anyagcsere-folyamat mediátora. Több gén működését befolyásolja, szabályozza a sejtosztódást, biztosítja a sejtek szabályos újratermelődését, részt vesz az immunrendszer aktivitásában és jelentős gyulladáscsökkentő hatása is van. Emiatt számos betegség esetén fontos részt vállal a megelőzésében és terápiájában is. Ezeket később még részletezem.


A hivatalos, ún. "D-vitamin Konszenzus" megállapítása szerint az alábbi állapotok és betegségek esetén kell ellenőriztetni a szintjét, mert fokozott kockázat áll fenn.

  • Terhesség, szoptató kismama - a baba nem képes megtermelni, az anyától kapja, pótlás nélkül az édesanyában extrém D-vitamin-hiány léphet fel

  • Újszülöttnek - Magyarországon rutinszerűen adják is a védőnők

  • Elhízás - a zsírszövet "elnyeli" a D-vitamint, pótolni kell

  • Idősek - ebben a korban már jelentősen csökken a test D-vitamin-termelő képessége

  • Daganatos betegségek többségében - különösen a mellrák és a vastagbélrák esetén

  • Máj- és vesebetegségben - a máj komoly tartalékkapacitással rendelkezik, de a veseelégtelenség hamar bajt okozhat a vitaminellátásban

  • Gyulladásos kórképek

  • Csontritkulás (osteoporozis) és csontlágyulás esetén

  • Magasvérnyomás betegségben

  • Krónikus szívelégtelenségben


A tudomány szerint a D-vitamin szintjének a vérben minimálisan el kell érnie a 75 nmol/l-t, de inkább a 100-125 nmol/l szint tekinthető ideálisnak. A D-vitamint igenis túl lehet adagolni és se a túl magas, se a túl alacsony szint nem egészséges. A fenti állapotok és kórképek mellett vannak olyan tényezők, melyek még tovább befolyásolhatják a D-vitamin-ellátottságunkat. Ilyenek a bőr pigmentációja, a légszennyezés, éjszakai munkavégzés és az Ön lakóhelyén a napos órák száma.

E tények alapján csak Magyarországon milliókat érint ez a probléma. A mérsékelt övben élők körében a lakosság 70–97%-ánál elégtelen D-vitamin-szint mutatható ki!

Az alacsony D-vitamin-szintet igen rosszul tolerálja a szervezet és egyértelmű tudományos bizonyítékokkal rendelkezünk, hogy az alábbi betegségekben részbeni oki szerepet játszik a D-vitamin hiánya és pótlásával javulás érhető el.

  • Influenza - a téli influenzás megbetegedések kockázata megnő D-vitamin hiányában

  • COVID - a D-vitamin-ellátottság potenciális összefüggéssel rendelkezik a COVID-19- fertőzés tüdőérintettségével és kimenetelével. D-vitamin-hiányos, kisebb, mint 65 nmol/l vérszintű betegek körében 34,6%-nak adódott a halálozás valószínűsége, a megfelelő D-vitamin-ellátottságú betegek körében regisztrált 6,4%-kal szemben.

A beteg vérében a D-vitamin-koncentráció minden NE (Nemzetközi Egység)-nyi emelkedése a súlyos tüdőérintettség valószínűségét 4%-kal csökkentheti!

  • Idegrendszeri betegségek - skizofrénia, sclerosis multiplex, Parkinson­-kór, epilepszia, autizmus, stroke.

  • Demencia, elbutulás - olyan betegek körében, akiknek mérsékelt D-vitamin-hiányuk van, 53%-kal magasabb bármilyen jellegű demencia kockázata, súlyos D-vitamin-hiány esetén pedig már 125%-kal nagyobb ez a kockázat.

  • Nőgyógyászat - PCO (policisztás ovárium)-szindrómában a D-vitamin-szint normalizálására feltétlenül szükség van. A menopauza után pedig mind a csontok egészsége, mind az emlőtumor kockázatának csökkentése szempontjából kiemelt jelentőségű.

  • Vérképző szervek - nyirokrendszeri dagana­tok, non-­Hodgkin­ lymphoma, Myeloma multiplex, akut myeloid leukaemia.

  • Onkológia, rák - a D-vitamin-hiány az emlő- és vastagbéldaganatok kialakulása és progressziója szempontjából bizonyítottan rizikótényező. A daganatos betegségek kemoterápiás kezelése önmagában rizikótényező a D-vitamin-hiány kialakulása szempontjából.

A D-vitamin sejtanyagcserére kifejtett hatásai révén tumorellenes hatású!


A legfontosabb kérdés mindig az, hogy mi a teendő?

Először is, ha a fenti kórképek fennállnak, vagy Ön beletartozik valamely rizikócsoportba, esetleg bármilyen kételye is felmerül, méresse meg a D-vitamin-szintjét! Az nem elég, ha szedek X NE-t és azt hiszem, minden rendben van. Látjuk, mi mindentől függhet a valódi vérszintje és ez a hormon létfontosságú anyagunk. Megéri kockáztatni? Fontos, hogy NE vegyen gyorstesztet, amivel otthon pikk-pakk, percek alatt elkészül az eredmény. Megbízhatatlan: ha egymás után többször méri, merőben eltérő eredményeket fog kapni. Kidobott pénz és önbecsapás. A D-vitamin analizálásához komoly labor kell.

Két lehetősége van. Az egyik, hogy elmegy egy laborba úgy, hogy beutalót kér a háziorvostól vagy magánúton kér időpontot. Mindkét esetben fizetni kell érte, vénásan fog vért adni, jelentős időt tölt el vele és sajnos ott a sok-sok ember, az esetleges sorban állás és a tömegközlekedés valós infekciós veszélye is.

A másik lehetőség, hogy igénybe veszi a kényelmi szolgáltatásunkat és otthonában ezzel a teszttel ujjbegyből leveszi a vérmintát, ami fájdalmatlan. Majd egy EU-konform, biztonságos csomagolásban az anonim vérmintáját postai úton kiküldi Norvégiába, ahol egy világhírű labor, a Vitas precízen elemzi és interneten kapja meg az eredményt. Mindkét megoldás jó és biztonsággal használható.


Hogyan tudja precízen kititrálni azt a pontos D-vitamin-mennyiséget, amire Önnek épp szüksége van a következő 60 napban? Létezik egy speciális képlet, amit nagyon kevesen ismernek és még kevesebben használnak, de én itt és most megosztom Önnel.


A képlet!


Ön úgy dönt, hogy 100 nmol/l-re állítja be a D-vitamin-szintjét. Ez egy biztonságos, megfelelő érték. Megkapja az eredményét (ami legyen a példa kedvéért 62 nmol/l) és először is a kívánt értékből levonja a kapott értéket.

100-62=38

A különbséget meg kell még szorozni azzal a NE-vel (Nemzetközi Egységgel), ami tartósan, tehát legalább 60 napig fogyasztva képes +1 nmol/l-el megemelni a vérszintjét. Ugye ez a mennyiség azért nem magától értetődő, mert tisztáztuk, hogy testsúlytól, kortól és még sok mástól függ a D-vitamin anyagcseréje, hasznosulása. Erre készült egy hiteles táblázat, ide is teszem.

Tehát a fehér táblázatban megnézi, hogy Önre melyik állítás illik. Pl. ha Ön felnőtt, erős testalkatú, nem elhízott, akkor ez az érték 80 NE lesz.

Ezek után mindössze az előbb kapott 38-at megszorozza a 80-nal és máris kiderült, hogy Önnek napi szinten ebben a példában 3040 NE D-vitamin-pótlásra van szüksége!

A táblázatban szereplő harmadik oszlop az egyetlen alkalommal egyszerre bevihető maximális, még nem veszélyes adagot mutatja meg, mint biztonsági felső plafon. A következő 2-4 hónapban rutinszerűen (a gyerekek kivételével) nem kell ellenőrizni, de 120 nap eltelte után célszerű lehet, főképp télen és kora tavasszal.


Ha kérdése van, írjon nekünk, vagy kérje a vértesztet!

orvosikerdesek@gmail.com


Dr. Nagy Tamás - 2021







Коментарі


Tik-Tok

Nézze meg rövid, szórakoztató és  rendkívül hasznos ismeret-terjesztő videóinkat a Tik-Tok csatornánkon!

Online shopping
  • TikTok
Kiemelt közlések
Keressen minket
  • Facebook Basic Square
  • TikTok
  • Videótár
bottom of page