top of page

A blog tartalma oktatási célú és nem helyettesíti az orvosi vizsgálatokat csak kiegészítik azokat. Nem minősül orvosi tanácsadásnak, sem a betegségek diagnosztizálásának, kezelésének vagy megelőzésének és nem helyettesíti a háziorvosának vagy kezelőorvosának véleményét. Egészségügyi panaszok esetén haladéktalanul keresse fel kezelőorvosát és tartsa be az utasításait.

Folsav kisokos

A folsav és a folát kifejezéseket gyakran egymással felcserélve használják, ami egy vízoldható B-vitamin-komplex és létfontosságú szerepet játszik a sejtosztódás és az egészség megőrzésében.


Tegyünk rendet, mert a mai "modern" táplálékkal csak korlátozottan tudjuk bevinni, ezért pótolni kell, de nem mindegy, hogy melyik formáját használjuk. Miért?





Egyrészt a baba idegrendszerének fejlődése szempontjából kulcsfontosságú, ezért is tartalmazzák a terhesvitaminok.


Másrészt felnőttekben a hiánya a szívroham, stroke, gyomorrák kockázatát is megnöveli. A vérképzésben és a DNS-szintézisben betöltött szerepe miatt hiánya

  • vérszegénységet

  • fáradékonyságot

  • fizikai erőnlét-csökkenést

  • feledékenységet

  • hangulatingadozásokat okozhat.


Ezen felül a folsavhiányos szervezet immunvédekezése is gyengül és megnő a fertőzések veszélye.


Folsav és a folát?


A folsav előállítása sokat fejlődött az elmúlt 80 évben és ezek a régi, új formák mind a mai napig megtalálhatóak a vitaminokban táplálék-kiegészítőkben, csakhogy egyáltalán nem mindegy, milyet viszünk be a szervezetünkbe. Különösen a gyerekeknél és az áldott állapotban lévő kismamáknál. 


Ezért érdemes megnézni a termékek dobozát. Ne hagyd magad becsapni, ne költsd a pénzed feleslegesen!


1. A táplálékban lévő folát az ún. tetrahidrofolát. Spárga, spenót, bab, brokkoli, gyümölcsök, illetve kacsa- és libamáj tartalmazzák. Ezek, úgy vélem, nem részei a napi rendszeres étkezésünknek. :) Továbbá a folát hőérzékeny, tehát főzéskor károsodik.

Ez a tetrahidrofolát azonban a bélrendszerünkben még felszívódásra alkalmatlan állapotban van. Ehhez egy specifikus enzimre van szükség, ami a lakosság közel egyharmadánál eleve hiányzik. Külön probléma, hogy a bélhámsejteket érintő megbetegedések, gyulladás, tumor, bélműtét utáni állapot is rontják a felszívódását. Népszerű gyógyszererek, pl. nyugtatók (barbiturátok), Aszpirin (acetilszalicilsav) is befolyásolhatják a szintjét.


2. A folsav a leggyakrabban használt kifejezés. Neve a latin folium, levél szóból származik, mert anno a spenótlevélből állították elő. A folsav egy szintetikus, oxidált molekula, amely nem fordul elő a természetben. Ugyanakkor az emberi szervezet képes lehet felhasználni. A folsavnak több biokémiai átalakuláson kell átesnie ahhoz, hogy elnyerje aktív formáját és képes legyen hatni. Itt ugyanaz érvényes, mint előbb. Enzim nélkül, gyulladásos kórképekben nem képes részt venni a szervezet létfontosságú anyagcsere-folyamataiban.


3. Az ún. 5-metil-tetrahidrofolát kalciumsó sokáig a vitaminokban elérhető egyetlen olyan folsavszármazék volt, amely anélkül képes bejutni a szervezet sejtjeibe, hogy külön anyagcserefolyamatokkal módosítást igényelne.


4. Quatrefolic®, (6S)-5-metil-tetrahidrofolát glükózaminsó egy 2016-os innováció. A legújabb és legmodernebb formula. Megoldja az előző kalciumsó jelentette korlátokat, például a stabilitást és a rossz oldékonyságot. A Quatrefolic® kiváló biológiai hozzáférhetőséggel rendelkezik.


Tanulságként, mindig meg kell nézni a vitamin vagy a táplálék-kiegészítő dobozán a pontos összetételt. Nem elegendő az első oldalon lévő szép kép vagy a hangzatos felirat. Remélem, ezzel a folsav kisokossal hozzá tudtam járulni a tudatosabb vásárlásodhoz, egészséged megőrzéséhez.


Dr. Nagy Tamás



További információra van szükséged? Foglalj ingyenesen online konzultációs időpontot nálam!






Dr. Nagy Tamás ajánlásával kismamáknak, gyermekeknek:

















A weboldalon lévő és online információk oktatási célúak és nem helyettesítik az orvosi vizsgálatokat csak kiegészítik azokat. Nem minősülnek orvosi tanácsadásnak, sem a betegségek diagnosztizálásának, kezelésének vagy megelőzésének és nem helyettesíti a háziorvosának vagy kezelőorvosának véleményét. Egészségügyi panaszok esetén haladéktalanul keresse fel kezelőorvosát. Az étrend-kiegészítők nem helyettesítik a változatos étkezést.

Comments


Tik-Tok

Nézze meg rövid, szórakoztató és  rendkívül hasznos ismeret-terjesztő videóinkat a Tik-Tok csatornánkon!

Online shopping
  • TikTok
Kiemelt közlések
Keressen minket
  • Facebook Basic Square
  • TikTok
  • Videótár
bottom of page