top of page

A blog tartalma oktatási célú és nem helyettesíti az orvosi vizsgálatokat csak kiegészítik azokat. Nem minősül orvosi tanácsadásnak, sem a betegségek diagnosztizálásának, kezelésének vagy megelőzésének és nem helyettesíti a háziorvosának vagy kezelőorvosának véleményét. Egészségügyi panaszok esetén haladéktalanul keresse fel kezelőorvosát és tartsa be az utasításait.

Hogyan csökkentsük az ízületi fájdalmakat?

Az ízületi fájdalom hátterében az egyik leggyakoribb ok az osteoarthritis, a degeneratív ízületi gyulladás.

Jól tudjuk, az ízületben a csontokat porcok fedik, melyek rázkódáscsillapító réteget képeznek két csont találkozásánál, valamint megakadályozzák, hogy a csontok az ízületek mozgása során egymáshoz dörzsölődjenek. Korábban azt véltük, hogy csupán az életkor előrehaladta és az ízület fokozott igénybevétele az a két tényező, amitől idővel kezd elhasználódni. Ha ez a folyamat megkezdődik, a csontok felszínét borító rázkódáscsillapító védőréteg elvékonyodik.

A legújabb kutatások viszont a folyamat gyulladásos hátterét is feltérképezték. A problémáink hátterében az immunrendszer diszfunkciója és az ebből eredő gyulladás áll. Az urbanizáció, a családi struktúra fellazulása, a társadalmi elidegenedés, a légszennyezés, a magas glikémiás indexszel rendelkező és magas kalóriájú élelmiszerek megjelenése, a pénzügyi kihívások és a tartós szociális stressz együtt lettek a gyulladásos rendszer elsődleges provokáló faktorai. Így az ősi, velünk született immunrendszerünk "túlműködése" gyulladásos anyagokat, citokineket termel folyamatosan, és a saját sejtjeinkben is gyulladást vált ki. A folyamat sajnos jó ideig rejtett, nem okoz panaszokat, viszont felborul a szervezet homeosztázisa (egyensúlya). Kollégák számára jegyzem meg, hogy a gyulladásos citokinek közül a TNF-alfa, IL-1, IL-6 emelhetők ki leginkább.

Osteoarthritis esetén ez a folyamat a porcszövetek alatt található csontok rendellenes megvastagodásához és kiszélesedéséhez vezet, amelyek végső soron hegyes csontkinövések formájában manifesztálódnak.

Ezek a csontkinövések a betegségben érintett ízületben a csont végén jelentkeznek, ami fájdalmat, érzéskiesést vagy gyengeséget okozhat. Az osteoarthritis az ízület mozgását és rugalmasságát is befolyásolja, mivel a betegségben érintett ízületek csak nehezen mozgathatóak.

Az eddigi legnagyobb, 68 vizsgálatot elemző, áttekintő orvosi közlemény megállapítja, hogy napi 1 grammot meghaladó halolaj hatékonyan csökkenti az osteoarthritis tüneteit és az ízületi gyulladás csökkentése révén az osteoarthritis-szel küzdő betegek fájdalmát is enyhíti.

A metaanalízis megállapítása szerint túlsúlyos betegek esetében a fogyás nem elsődlegesen az ízületre nehezedő terhelés, hanem az elhízással együtt járó szisztémás gyulladás csökkentése révén segíti az osteoarthritis tüneteinek enyhülését.

A tanulmány megállapítja azt is, hogy fontos, hogy az osteoarthritis-szel küzdő betegek megfelelő mennyiségű K-vitamint fogyasszanak, mivel annak szerepe van a csontok és porcok mineralizációjában (K-vitaminban gazdag ételek: kelkáposzta, spenót, petrezselyem).

A teljes szakmai cikk:

https://academic.oup.com/rheumatology/article/57/suppl_4/iv61/4975692

Nagyon fontos, hogy omega-3 zsírsavat önmagában adni hiba. Az omega-3, mivel telítetlen zsírsav, könnyen bomlik, oxidálódik, vagyis miközben az omega-3 kifejti a fent leírt nagyszerű hatását, szabadgyököt kreál. Ezért kötelező az omega-3 mellé sejtvédő antioxidánst, leginkább polifenolt adni.

Sajnos a drogériákban kapható omega-3 készítmények nem tartalmaznak polifenolt, így nagy körültekintéssel, tudatos választással minőségi terméket szabad csak vásárolni. Ezekben a gyengébb minőségű kapszulákban stabilizátorként alfa-tokoferolt, vagyis E vitamint használnak, ami a legrosszabb hatásfokú antioxidáns a hosszú szénláncú zsírsavak tekintetében. Teljesen esélytelen, hogy megvédje azokat az oxidatív stressztől. Emiatt az alfa-tokoferol nem alkalmas az omega zsírsavak védelmére. A természet sem ezt használja. A természetben a védelmet a phlorotannin nevű zsírban oldódó polifenol végzi, ezt tartalmazzák azok a tengeri algák, amelyek az omega-3 fő forrásai. Ez a phlorotannin az algában olyan szorosan kötődik az omega 3-hoz, hogy végigkíséri a táplálékláncon, az algától a kishalakon, a nagyobb halakon keresztül a csúcsragadozókig (azaz az emberig☺). Sőt, a polifenol még az emberi szervezetben is védi a zsírsavat, a szájtól a garaton át a gyomor, belek, máj, vérkeringés folyamán végig, amíg eljut a sejtmembránig, ahol kifejti hatását. Ezért hatásos a Balance oil. Amint a polifenol eljut a perifériás szöveteinkbe, ott egy második védelmet ad azzal, hogy gyulladásellenes faktorként szerepel az omega-3 hatása mellett.

Tik-Tok

Nézze meg rövid, szórakoztató és  rendkívül hasznos ismeret-terjesztő videóinkat a Tik-Tok csatornánkon!

Online shopping
  • TikTok
Kiemelt közlések
Keressen minket
  • Facebook Basic Square
  • TikTok
  • Videótár
bottom of page